اولین پیام از طریق اینترنت (internet)

اولین پیام ارسالی از طریق اینترنت
امروزه در خیابان، محیط کار، خانه و یا هر جای دیگری که قدم می‌گذاریم، ردپای اینترنت دیده می‌شود.


با اینترنت به راحتی می‌توانیم با دوستان و آشنایان خود در هر کجای دنیا در ارتباط باشیم و فرآیندهای کاری خود را در کوتاه ترین زمان ممکن به صورت آنلاین انجام دهیم و حتی کوچک ترین کارهای روزمره همانند خرید بلیط هواپیما و یا خرید های خانه را انجام دهیم.

آن زمانیکه شارژهای اینترنتی DIAL UP را از سوپرمارکت محل تهیه می‌کردیم و صبر و حوصله پیشه می کردیم برای وصل شدن به اینترنت.


بعد از کارت شارژهای DIAL UP، اینترنت وایرلس، اینترنت گوشی همراه، بازی‌های آنلاین، دنیای سرچ، خریدهای آنلاین و هجوم شبکه‌های اجتماعی بشر را با عصر جدید اینترنت آشنا کرد.


اینترنت به قدری در زندگی ما نفوذ پیدا کرده که حتی تصور آنکه یک روز بدون اینترنت و دور از امکانات آن زندگی کنیم دشوار به نظر می‌رسد.

اینترنت یکی از مهم‌ترین اختراعات تاریخ بشریت
به علت اهمیت بیش از اندازه اینترنت، از تاریخ 29 اکتبر 2005، قرار شد که کشورهای مختلف این روز را به عنوان روز جهانی اینترنت در سراسر دنیا جشن بگیرند.

کسانی که اینترنت را اختراع کردند
تاریخچه اینترنت به سال 1950 برمی‌گردد، با توسعه کامپیوترهای الکترونیکی در دهه 1950 مفاهیم اولیه شبکه‌های گسترده‌ در چندین آزمایشگاه علوم کامپیوتر ایالات متحده، انگلستان و فرانسه مطرح شد.

در اغلب منابع جهانی از وینتون سرف، دانشمند آمریکایی به عنوان پدر اینترنت نام می‌برند.


 
رابرت برمر و رابرت کان هم از دیگر افرادی هستند از آن‌ها به عنوان بانیان اینترنت یاد می‌شود.


یک دانشجوی فارغ التحصیل جوان در دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه UCLA، تلفن را برداشت و با آزمایشگاه کامپیوتر استنفورد تماس گرفت.


او در حال آماده کردن اولین پیام ارسالی با اتصال به اینترنت بود و در دو طرف گوشی تلفن چارلی کلاین و بیل دووال بودند.


شاید چارلی و بیل به اندازه نیل آرمسترانگ مشهور نباشند اما هر دو از افراد کلیدی در شکل گیری اولین ارتباط اینترنت بودند.

کلاینکر تلاش کرد تا کلمه login را ارسال کند و موفق به ارسال حروف L و O شد تا اینکه ارتباط بین آن‌ها قطع شد.

چارلی کلاین می‌گوید:
من در پشت تلفن بودم و زمانیکه حرف L  رو برای بیل فرستادم به او گفتم دریافت کردی؟ و او به مانیتور نگاه کرد و تایید کرد که حرف L دریافت شد و بعد از آن هم حرف O ارسال و دریافت شد و بیل بعد از دریافت O  گفت، وایسا، ارتباط قطع شد، من مجدداً باهات تماس خواهم گرفت.
 

با این حال کاراکترهای L و O اولین بیت از داده‌های ارسال شده در طول تاریخ شبکه کامپیوتری از راه دور بود.


بالاخره کلاین پس از یک ساعت تلاش توانست فرآیند ارسال پیام را تحت نظارت پروفسور علوم کامپیوتر لئونارد کلینروک از دانشگاه UCLA به سرانجام برساند.

تولد تارنمای گسترده جهانی (World Wide Web)
شبکه تارنمای گسترده جهان (که گاهی به اشتباه اینترنت نامیده می‌شود) از سال 1989 در دسترس همگان قرار گرفت و این شبکه با به وجود آمدن زبان HTML و پروتکل انتقال HTTP که توسط تیم برنرزلی (محقق بریتانیایی) آغاز به کار کرد.

پروژه World Wide Web به صورت رسمی از 6 آگوست 1991 به جهانیان معرفی گردید.


 
اکثر مردم هیچ گاه نام اینترنت را تا قبل از اوایل دهه 90 میلادی نشنیده بودند تا اینکه سیستم‌های فروش از بردهای کامپیوتری رونمایی شد.


درحالیکه سیستم‌های فروش از اولین استفاده‌های عمومی از اینترنت بودند، اولین تراکنش مالی نزدیک به بیست سال زودتر اتفاق افتاد.

در سال های 1971 و 1972 دانشجویان در دانشگاه MIT و Stanford از شبکه به منظور تحویل مواد مخدر استفاده می‌کردند و تا مدت‌ها بعد گسترش شبکه اینترنت محدود به دانشگاه‌ها، مراکز دولتی و بعضی انجمن‌های اینترنتی خاص بود.


در گذشته دور بعد از جنگ جهانی دوم، کلمه اسپم به گوشت کنسروی ارزان گفته می‌شد.

حتماً آن کنسروها هنوز هم هستند (حتی همان کنسروهای اولیه) ولی کلمه اسپم امروزه معنای دیگری دارد و حتما اگر از کلمه اسپم استفاده کنید همه متوجه می‌شوند به تبلیغات نامرتبط در ایمیل‌ها اشاره می‌کنید.
 


در سال 1970 یک سال پس از ارسال اولین کلمه از طریق اینترنت، گروه کمدی Monty Python اولین طرح اسپم که امروزه نیز معروف است را ساخت.

اولین سیستم پیشرفته مایکروسافت، تحت عنوان ویندوز 3 در سال 1990 معرفی شد البته تا زمانیکه از ویندوز 95 که دارای Internet Explorer بود، رونمایی نشده بود و اینترنت به صورت عمومی در دسترس همگان قرار نداشت.

در سال 2000 بیش از نیمی از آمریکایی‌ها دارای کامپیوترهای شخصی بودند و با وجود اینکه مردم کم کم به کاربران اینترنت می‌پیوستند، ظرفیت‌های اینترنت قابل پیش بینی نبود.
چت روم‌ها، برنامه‌های ایمیل و برخی از وبسایت‌های ساده وجود داشتند ولی عاملی وجود نداشت که مردم را به تعامل با این امکانات ابتدایی سوق دهد.

 

انفجار اینترنت
بین سال های 1996 تا 2008 تعداد وبسایت‌ها از 100 هزار سایت به 162 میلیون افزایش یافت و این اتفاق دو دلیل داشت:

1.    نسلی که با اولین کامپیوترهای شخصی و بازی های کامپیوتری بزرگ شده بود وارد دانشگاه شد و آموخت که چگونه از اینترنت و شبکه جهانی استفاده کند و این اتفاق باعث ساخت اولین برنامه‌های توسعه‌ای بزرگ در سطح اینترنت مانند DreamWeaver شد که امکانات توسعه وب را در اختیار مردم معمولی قرار می‌داد.

2.    سایت‌های amazon.com و ebay.com به مردم نشان دادند که از طریق بستر اینترنت می‌توان سود و درآمد به دست آورد، زمانیکه اغلب مردم این مزایا را دیدند شروع به ساخت صفحات وب مخصوص خودشان کردند.

در سال 2010 گوگل پیش بینی کرد که تمام اطلاعات (Data) ذخیره شده در اینترنت حدوداً 5 میلیون ترابایت است.
 


با توجه به روند رشد اینترنت در سطح جهان، اریک اشمیت، مدیر عامل اسبق گوگل معتقد بود تا سال 2020 تمام مردم جهان می توانند آنلاین باشند اما این حرف کمی اغراق آمیز بود و آمارهای اینترنت جهانی نشان می‌دهد حتی بیشتر از تاریخی که اریک گفته بود اتفاق افتاده است.

ارزیابی آینده اینترنت
هزاران حدس وجود دارد که پیش بینی می‌کند اینترنت به میلیاردها شکل مختلف در می‌آید ولی چه کسی می‌تواند واقعاً حدس بزند که چه چیزی در انتظار آینده اینترنت است.

بر اساس پیش‌بینی گوگل و آمازون، اینترنت می‌تواند به همه چیز متصل شود و در همه جا وجود داشته باشد، از مایکروویو گرفته تا ساعت کوکی.

در واقع امروزه بحث اینترنت اشیاء (Internet of things) طرفداران بسیاری پیدا کرده است و به طوری که اکثر شرکت‌های بزرگ جهان هوشمند سازی ابزارها به وسیله اینترنت را در برنامه خود قرار داده اند.


نگاهی به بزرگترین شرکت‌های فعال مرتبط با زیر ساخت‌های اینترنتی

گوگل
گوگل، شرکتی با فضای باز و خلاقانه است که توسط لری پیج و سرگئی برین در 4 سپتامبر 1998 راه اندازی شد.


گوگل بر گرفته شده از واژهٔ گوگول که به معنی (یک و صد صفر جلوی آن) است که به نوعی ارتباط موضوعی با کسب‌ و کار گوگل دارد.

فیس بوک
فیس‌بوک  یک سرویس شبکه اجتماعی آنلاین است که در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش در دانشگاه هاروارد برای ایجاد ارتباط بین دانشجویان ایجاد گردید.


با گذشت زمان دانشگاه‌های شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز به لیست مخاطبان این شبکه اجتماعی پیوستند.
 


بعد ها عضویت در فیس بوک به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای ۱۳ سال در سراسر دنیا قرار گرفت و امروزه فیس‌بوک بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با ۲ میلیارد کاربر فعال است که شرکت‌هایی همچون اینستاگرام و واتس اپ از جمله شرکت‌های تابعه آن به شمار می‌آیند.


اما در سال 2021 این شرکت نامش را به متا (meta) تغییر داد و مارک زاکربرگ بنیانگذار این شرکت دلیل این تغییر نام را این طور بیان کرد:


دلیل انتخاب نام متا این است که این کلمه از واژه meet به معنی (ملاقات یک فرد از نزدیک) ریشه می گیرد و همچنین فضای داخلی شبکه اجتماعی متا را metaverse نامید و متاورس را دنیایی معرفی کرد که در آن انجام هر کاری که می توانید تصور کنید، از جمله دیدار با دوستان یا خانواده، سر کار رفتن، یاد گرفتن، بازی کردن، خرید کردن، ساختن چیزی و ... را می توانید به عنوان یک تجربه کاملا جدید انجام دهید.


تنها نگرانی مارک این است که تکنولوژی کامپیوترها و موبایل های امروزی عقب تر از دنیای متاورس باشد.

آمازون
آمازون شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس در شهر سیاتل واشینگتن تأسیس شد.

این شرکت فعالیت جدی خود را در سال ۱۹۹۵ تحت عنوان فروشگاه آنلاین کتاب، آغاز کرد. سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دست‌ دوم از طریق اینترنت نمود.


شرکت آمازون هم‌ اکنون کتاب، سی‌دی، دی‌وی‌دی، بسته‌های نرم‌ افزاری و حتی کفش و لباس نیز عرضه می کند و بیشترین درصد فروش را در بین فروشگاه‌های اینترنت به همراه دارد.


آمازون همچنین بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی ایالات متحده محسوب می‌شود و در وبگاه خود به جز کتاب، محصولات متنوعی چون پخش کننده دی وی دی و بلو ری، ام پی تری پلیر، انواع نرم افزار، بازی ویدئویی، وسایل الکترونیکی، زیورآلات، مبلمان، غذا، اسباب بازی و پوشاک نیز می فروشد.

یاهو
در ژانویه ۱۹۹۴ جری یانگ و دیوید فیلو، دانشجویان فارغ‌التحصیل مهندسی برق دانشگاه استنفورد، وب سایتی را ایجاد کردند که این قابلیت را داشت که وب سایت‌ها را جستجو کند.

سرانجام این جستجوگر بهبود یافت و به یکی از جستجوگرهای محبوب جهان تبدیل شد. در آوریل ۱۹۹۴ وبسایت جری و دیوید، یاهو نامیده شد.


کلمه یاهو برای اولین بار در کتاب سفرهای گالیور مورد استفاده قرار گرفت و به معنی شخصی است که دارای ظاهر و رفتاری زننده است اما مؤسسین سایت یعنی جری یانگ و دیوید فیلو نام سایتشان را به این علت یاهو نهادند چون فکر می کردند خودشان هم همانطور هستند.

جستجوگر یاهو به عنوان دومین جستجوگر جهان پس از گوگل به عنوان رابط بین کاربر اینترنت و وبلاگ‌‎ها و دیگر قسمت‌های اینترنت شناخته می‌شود.
جستجوگر یاهو در حقیقت سال‌ها به عنوان اولین جستجوگر اینترنت شناخته می شد که با آمدن گوگل، این عنوان را به گوگل تقدیم کرد.