یک حسابدار خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک حسابدار خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

1.    ثبت بی اساس صادر نکند : حسابدار باید برای ثبت رویدادها مستندات محکمه پسند داشته باشد حتی اگر برای دیگران چندان خوشایند نباشد.

2.    در فضای واقعی نباید خطا و آزمون اجرا کند : بر خلاف تصور برخی از مدرسان، در محیط واقعی نباید عملی را که شک دارید اجرا کنید و منتظر عواقب خوب یا بد آن باشید.

3.     تحلیلگر باشد : سیستم حسابدار باید تحلیلگر باشد نه اینکه بدون تحلیل و آینده نگری رویدادها از هم جدا شوند بلکه  باید ابتدا همه رویدادها در بخش مالی آنالیز شوند.

4.    حسابدار باید حداقل آیتم های مالیاتی را بداند : تاسف دارد وقتی بشنوید حسابداری به شما بگوید کار مالیاتی مجموعه برعهده شخص دیگری است این یعنی بی مسئولیت بودن فرد حسابدار است.

5.    نباید عمداً یا سهواً مجری پولشویی گردد : قانون پولشویی هم اکنون زیر ذره بین سازمان امور مالیاتی است و تنها بخش حادثه ساز در این قانون فقط و فقط بخش مالی است و حسابدار باید همه شرایط را بداند.

6.    حسابدار باید جایگاه خود را حفظ کند و نباید خود را ممتاز تر از بقیه افراد بداند: معمولا برخی از حسابداران خود را از بقیه همکاران و کارکنان جدا می کنند که یک تصور اشتباه است و باعث افسردگی شدید در آنان خواهد شد بلکه صرفا باید مراقب جایگاه خود باشند و طبق اصول حرفه گری راز دار اطلاعات نزد خود باشد.

7.    حسابدار نباید دبیرخانه باشد ولی باید زبان مکاتبه را بداند : نکته این است که حسابدار نباید ثبات اداری باشد ولی باید فنون مکاتبه خاص بخش مالی را در دو مدل داخلی و برون سازمانی بلد باشد . منظور در اینجا فرم های حسابداری نیست بلکه یادگیری زبان مکاتبه است که می تواند مدافع بخش مالی محسوب شود.

8.    دقت بسیار بالا : عنصر دقت، نقش بسیار کلیدی در کار حسابداری دات کام ایفا می‌کند، به ‌عنوان مثال اشتباه در نگارش یک رقم یا قراردادن یک ویرگول در جای نادرست ممکن است یک سازمان را با ریسک های مالی بسیار مهمی مواجه کند. از این رو، یک حسابدار باید با هوش بالا همواره به جزئیات توجه نماید و دقت در انجام امور محوله را سرلوحه کار خود قرار دهد.

9.    مهارت‌ های سازمانی : یک حسابدار روزانه با حجم انبوهی از اسناد، ارقام و داده ‌ها سر و کار دارد؛ در نتیجه، برای آنکه بتواند نسبت به کلیه جزئیات مربوط به این موارد آگاهی داشته باشد و به روشی صحیح به اطلاعات مناسب دسترسی یابد و باید از مهارت ‌های سازمانی بسیار خوبی برخوردار باشد.

10.   پاسخگویی : یک حسابدار خوب کسی است که نتایج کار خود و هرگونه نقصی که در عملکرد او مشاهده شده است را بپذیرد، هچنین حسابدار خوب باید مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد و اطمینان دهد که این اشتباه مجدداً تکرار نمی شود.

11.     توانایی کار گروهی : انجام کار حسابداری دات کام و دفترداری الزام به تلاش گروهی است اما یک حسابدار برای آنکه بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، باید تعاملی مناسب با گروه حسابداری دات کام برقرار نماید و برای دستیابی به اهداف مدنظر سازمان، حسابدار باید به راحتی بتواند مستقیماً با صاحبکار ارتباط برقرار کند و در انجام وظایف با بقیه گروه هماهنگ باشد.

12.     دانش مربوط به صنعت : وجود حسابداران در طیف وسیعی از صنایع و حوزه ‌های کاری الزامی است. اگرچه وظایف اصلی حسابداران در صنایع مختلف تقریباً یکسان است اما از حسابداران انتظار می رود تا از دانشی مناسب درباره صنعت و حوزه کاری که در آن فعالیت می‌کنند نیز برخوردار باشند و آگاهی از الزامات، اهداف و چگونگی انجام امور در یک صنعت مشخص، از جمله مواردی است که یک حسابدار که در آن صنعت فعالیت می‌ کند باید شناختی بالا از آنها داشته باشد.


13.     قابل اعتماد بودن : یکی از خصیصه های ارزشمند یک حسابدار، قابل اعتماد بودن وی است و حسابدار با یکی از محرمانه ‌ترین موضوعات موجود در سازمان، یعنی سلامت و وضعیت مالی سازمان سر و کار دارد. حسابدار باید به میزان کافی رازدار و قابل اعتماد باشد تا بتوان از امنیت اطلاعات محرمانه اطمینان حاصل نمود.


14.     خلاقیت : یکی از ویژگی ‌های شخصی ارزشمند برای یک حسابدار که معمولاً نادیده گرفته می ‌شود خلاقیت است. امروزه حسابداران باید هنگام مواجهه با ارقام و اعداد بسیار خلاق باشند و آنها باید بتوانند برای حل موضوعات پیچیده و خاص، ایده ‌ها و راهکارهای جدیدی ابداع نمایند.