مفهوم انبارگردانی و مزیت های آن

انبارگردانی یکی از نکات اصلی در شرکت‌ها می باشد که باید برای آن اهمیت زیادی در‌نظر گرفت.


انبارگردانی به نوعی می‌تواند خانه تکانی انبار شرکت‌ها محسوب شود و فرایند انبار‌‌گردانی عملا تمام موجودی‌ها و کم ‌و‌کاستی‌هایی که در کالاهای ضروری خط تولید است را مشخص می‌کند.


در عصر حاضر تکنولوژی بر بسیاری از مشاغل تاثیر گذاشته و تمام مشاغل را در‌بر‌گرفته است و انبارداری نیز به شیوه‌ های مدرن انبارگردانی مجهز شده و بسیاری از روال‌های سابق را آسان‌تر کرده است.


انبارگردانی

 به کنترل کردن کالاهای موجود در انبار انبارگردانی گفته می‌شود که سالانه در شرکت‌ها، یک ‌بار اقدام به کنترل مواد و قطعات موجود در انبار می‌کنند و چرا‌که با این‌کار می‌توان به تعداد اقلام موجود در انبار، شمارش دقیق آن دست پیدا کرد.


 نکته: کالاهای موجود با توجه به کارت، با دفترهای حسابداری مطابقت داده می‌شوند.


با این حال در هنگام انبارگردانی باید یک‌سری از فعالیت‌ها به‌درستی انجام شود تا کار به‌صورت اصولی باشد و از جمله این موارد می‌توان به پلمپ کردن انبار و مانع شدن از ورود افراد به داخل انبار و قرار‌دادن برچسب و تگ بر روی کالاها و… اشاره نمود.

چه کسانی در انبارگردانی حضور دارند؟
انبارگردانی در هر‌شرکت با توجه به قوانین مقرر شده آن انجام می‌شود و ممکن است در برخی از شرکت‌ها به دلیل بالا ‌بودن حجم کاری در سال دو تا سه ‌بار انبار گردانی صورت گیرد اما با این حال در این شرایط باید یکسری از افراد حضور داشته باشند تا فعالیت و جا‌به‌جایی کالاها به درستی انجام شود.


 کسانی که در انبار حضور دارند، می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • گروه کنترل کالا
  • سرپرست انبار
  • انبار‌دار

همچنین با توجه به تعداد کالاهای موجود باید یک یا چند‌گروه دو‌نفره حضور داشته باشند تا یکی از ‌این‌ دو‌ دسته کالاها رو شمارش کرده و دیگری آن‌ها را ثبت کند.


علت حضور انبار‌دار این است که او تنها شخصی است که با انبار آشنایی دارد و از محل قرار‌گیری و نوع چیدمان کالاها خبر دارد.

 

علت انبارگردانی

انبار یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی است که در شرکت‌ها به آن توجه می‌شود و به‌زبان ‌دیگر می‌توان گفت قلب تولیدات یک شرکت می باشد که شرکت‌ها برای این‌که به برخی از نکات پی ببرند انبار گردانی را انجام می‌دهند.


مزیت‌های مهم انبارگردانی

  • با انبارگردانی می توان به همه اطلاعات کالاها و همچنین اطلاعات دقیق از موجودی انبار دست پیدا کرد و آن را در دفترهای مالی نوشت.
  • کمک می‌کند تا کارکنان انبار، در تعداد کالاهای موجود خطای کمتری داشته باشند.
  • اگر در انبار کالای غیر ضروری ،خراب و … باشد، کنترل شده و از بین کالا‌های سالم جدا می‌شود.
  • به ثبت‌کردن اسامی کالای تکراری کمک می‌کند.
  • آمار‌گیری درست محصولات و کالاهای انبار در هر‌مرحله از انبار گردانی مشخص می‌شود.
  • شناخت کالا‌های پر‌مصرف انبار


بعد از اینکه انبار به صورت کامل چک شد، با کمک افراد متخصص می‌توان برای جامعه و نیاز‌های آن‌ها برنامه‌ریزی درستی انجام داد و این‌برنامه‌ریزی در تولید کالا تأثیر داشته و می‌تواند به بالا رفتن سود‌دهی شرکت کمک کند.


انبارگردانی به سبک سنتی و مدرن
در سال‌های اخیر، انبار گردانی به صورت دستی و سنتی انجام می‌شد که  این‌نوع انبار گردانی به‌وسیله افراد و به صورت دستی انجام می‌شده است و برای طی کردن مراحل، زمان زیادی می‌برد و این روش، به‌جز بالاتر رفتن زمان، امکان خطا در شمارش، ثبت و حتی تگ‌‌گذاری کالا نیز افزایش می‌یافت.


دوره های جدید فناوری و تکنولوژی، تحولی در انبار‌گردانی ایجاد کرده است که دیگر نیازی به صرف زمان‌های طولانی برای این‌کار نیست و استفاده از شیوه‌های نوین انبارگردانی می‌تواند کمک زیادی در کم‌کردن زمان و ثبت بهتر کالا‌ها و قطعات موجود در انبار کند.


چند مزیت‌ که می‌توان برای انبارگردانی به سبک مدرن نام برد در متن زیر آمده است:

 

  • کم‌شدن هزینه‌های جاری
  • کاهش زمان انبار‌داری و جلوگیری از اتلاف وقت
  • کم‌شدن خطا در هنگام ثبت و شمارش کالا
  • بالا رفتن کیفیت انبار‌داری
  • مدیریت انبار به‌آسانی و در حداقل‌زمان ممکن


انبار‌داری با سبکی مدرن و با فناوری بلاک چین
بلاک چین از فناوری‌های جدیدی است که در مدت‌زمان کوتاهی وارد فضای انبار گردانی شده است و از شیوه های مدرن انبارگردانی به‌شمار می‌رود که در حال حاضر شرکت‌های بزرگ برای کاهش هزینه‌ها و بالا‌بردن کیفیت و کمیت فعالیت انبار‌داری خود از این فناوری استفاده می‌کنند.


فناوری بلاک‌چین در کنار حفظ امنیت، تمام اطلاعات مربوط را به سیستم‌های مورد‌نظر خود انتقال می‌دهد و در شیوه‌های جدید انبارگردانی، WMS تمام فرایند و کارهایی که در انبار گردانی مورد نظر است را هماهنگ می‌کند و اطلاعات مروبط را با کمک فناوری بلاک‌چین به اشتراک می‌گذارد و بعد از اشتراک بلاک‌چین در کنار حفظ امنیت، اطلاعات مورد نظر، در‌دسترس ربات‌های AMR قرار داده می‌شوند و این ربات‌ها قادر هستند تا همه وظایف فیزیکی را در حداقل زمان ممکن و با کم‌ترین خطا انجام دهند.

هزینه شیوه های مدرن انبارگردانی
در ابتدای راه، این‌گونه به‌نظر می‌رسد که وقتی شما بخواهید از فناوری و تکنولوژی‌های جدید برای کنترل فرایند فعالیت‌های خود استفاده کنید نیاز است تا هزینه‌های بیشتری را نسبت به فعالیت‌های سنتی پرداخت نمایید.


 در‌صورتی‌که در بلند‌مدت این هزینه به شما برمی‌گردد اما فناوری و تکنولوژی ممکن است از نظر صرف هزینه کمی بالا باشد ولی با بهینه‌سازی در کار شما در طولانی‌مدت هزینه‌های زیادی را کاهش خواهد داد.


به‌عنوان مدیر و سرمایه‌گذار در این‌زمینه باید قبل از خرید فناوری بلاک‌چین و AMR دقت زیادی داشته باشید و اگر قصد خرید این نوع فناوری و تکنولوژی را دارید باید قبل از هر چیز مقدار سرمایه مورد نیاز را تأمین کنید.


 لازم است بدانید که این نوع فناوری در مدت زمان حدوداً پنج‌ساله به بازدهی می‌رسد پس شما نمی‌توانید در مدت زمان کم انتظار بازدهی بالایی داشته باشید و اگر قصد دارید در زمان کمی بازدهی بالایی را تجربه کنید، بهتر است به سراغ شیوه های مدرن انبارگردانی نروید.


عملکرد شیوه های مدرن انبارگردانی
برای اینکه سیستم مدیریت انبار WMS بتواند در فرایند مدیریت انبار‌داری و انبارگردانی کمک کند، نیاز‌به وجود برخی از فناوری‌های نوین است و این فناوری‌ها با توجه‌به نیاز، درصد استفاده مشخصی دارند.


چند کارکرد از هر‌یک این‌فناوری‌ها در متن زیر نام برده شده:


فناوری اینترنت اشیا

در انبار‌داری نوین برخی از اشیا به اینترنت متصل می‌شوند و این اشیا قارد هستند اطلاعات دقیقی از موجودی انبار دریافت کرده و آن را انتقال دهند و دلیل استفاده از این‌ فناوری، ارسال اطلاعات دقیق در‌زمینه شمارش اقلام موجود و تجزیه‌ و‌ تحلیل‌ کردن درست آن است.

 

فناوری صوتی

با وجود این‌فناوری کارکنان انبار به راحتی کالاهای مورد نیاز خود را  پیدا می‌کنند و همچنین می‌توانند کالاها را پردازش و ارزیابی کنند.


همچنین این‌ فناوری قادر است تا به صورت شفاهی اطلاعات را خوانده و آن‌ها را به کارکنان ارسال نماید و فناوری‌های دیگری نیز در این‌زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از تبلت هوشمند، اسکن‌کردن بارکد‌ها و یادگیری ماشین اشاره کرد.


و در نهایت شیوه‌ های مدرن انبارگردانی در حال حاضر رو به افزایش هستند و این موضوع به‌آن معنا است که حتی شرکت‌های تولید‌کننده نیز به‌ دنبال بالا‌بردن راندمان فعالیت خود هستند و با استفاده از شیوه‌های جدید می‌توان در‌صورت انبار محصولات مصرفی، آن‌ها را در زمانی کم به دست مصرف‌ کننده می‌ رساند و استفاده از شیوه‌های مدرن کاری دقیق‌ تر و ساده‌ تر را در زمان کم‌ تری به ما ارائه می‌دهد و این‌ موضوع باعث می‌شود تا با وجود هزینه‌های اولیه بالا، در بلند‌مدت در هزینه‌ ها نیز صرفه‌جویی شود و بتوانیم بازده بالا‌تری را انتظار داشته باشیم.