عوامل تاثیر گذار بر جریان نقدی

عوامل تاثیر گذار بر جریان نقدی
از آنجا که جریان‌ نقدی برای موفقیت هر کسب‌ و کاری ضروری است، دنبال نمودن عواملی که مؤثر بر جریان های نقدی باشند، برای ادامه دادن مسیر رشد بسیار مهم تلقی می شود.

هفت عامل مالی اصلی برای جریان‌ نقدی وجود دارد و هر عامل، اطلاعات منحصربه فردی را نشان می ‌دهد.


هنگامی که این اطلاعات با هم تحلیل شوند می‌توانند در شناسایی بخش هایی از جریان‌ نقدی که نیازمند بهبود هست، یاری داده و هزینه‌ها یا تلفات مالی را کاهش دهد و دقت تصمیمات هوشمندانه را در کسب ‌و کار را بیشتر کند.

یادگیری نحوه استفاده از این اطلاعات که اگر به نفع باشد، می‌تواند جریان‌های نقدی را بهبود بخشیده و سطوح پایین شرکت را ارتقا دهد.

عوامل تاثیر گذار بر جریان نقدی:

روزهای حساب‌ های دریافتنی
روزهای حساب ‌های دریافتنی، تعداد روزهایی است که مشتری بدهی خود را پرداخت می ‌کند و البته با فرض اینکه پرداخت به صورت اعتباری انجام گیرد.


مدت بازپرداخت ممکن است 30 روز باشد، یعنی مشتریان یک ماه برای پرداخت صورتحساب خود به ‌طور کامل فرصت دارند اما با این ‌حال مشتریان همیشه به ‌موقع بدهی خود را پرداخت نمی ‌کنند.
 


پس اگرچه 30 روز مهلت پرداخت بدهی وجود دارد اما با این حال تعداد روزهای حساب‌ های دریافتنی می ‌تواند خیلی طولانی‌ تر باشد.

نکته: فاصله بین زمانی که یک فاکتور ایجاد می ‌شود و هنگامی ‌که آن فاکتور به‌ طور کامل پرداخت می ‌شود، به ‌شدت می ‌تواند بر جریان‌ نقدی در کسب‌ و کار تأثیر گذار باشد.

روزهای حساب ‌های پرداختنی
روزهای حساب ‌های پرداختنی تعداد روزهایی است که طول می ‌کشد به یک فروشنده یا تأمین ‌کننده وجه نقد پرداخت شود.

مثلا یک شرکت به‌ صورت ماهانه قهوه شرکتی را تأمین کند و این شرکت  شرایط پرداخت را یک ماه تعیین می‌ کند و این به این معنی است که شرکت 30 روز برای پرداخت کامل هر صورتحساب فرصت دارد.

برخلاف حساب ‌های دریافتنی، به طور معمول وجه نقد سریع ‌تر به فروشندگان و تأمین‌ کنندگان در کسب‌ و کار پرداخت می ‌شود که می ‌تواند فشار نقدینگی ایجاد کند.

اگر یک شرکت مجبور باشد تمام نقدینگی خود را صرف تأمین ‌کنندگان کند، باید منتظر مشتریان برای پرداخت بماند و فقط می ‌تواند در سطح محدود و بدون هیچ ‌گونه نقدینگی در بانک فعالیت کند.

روزهای کار در حال انجام
برای یک سازمان خدمات محور، روزهای مربوط به کار در حال انجام، روزهای بین پرداخت دستمزد و مواد است، این درحالیست که کار تمام ‌شده، و فاکتور صادر می ‌شود.

نکته: یکی از راه ‌های بهبود جریان‌ نقدی در این مورد، فرآیند ساده‌ سازی مدیریت شغل است.


 بهینه‌ سازی گردش کار در یک شغل، تعداد کارها و روزهای در حال انجام را کاهش داده و تأثیر مثبتی بر جریان‌ نقدی دارد و هنگامی‌ که یک کار سریع ‌تر تکمیل می‌ شود، مشتری رضایت بیشتری داشته و احتمالاً انگیزه قوی ‌تری برای پرداخت سریع ‌تر خواهد داشت.

عوامل گروه بعدی بر درصد های خاصی تمرکز نموده که تأثیر عمده‌ ای بر کسب‌ و کار دارد حتی تغییرات جزئی در این درصد ها می‌ تواند موجب بهبود جریان‌ نقدی کسب ‌و کار یا باعث تخریب آن شود.

درصد تغییر قیمت
درصد تغییر قیمت، نوسانات قیمت را نشان می ‌دهد و می‌ تواند شامل افزایش یا کاهش قیمت یا تخفیف موقت باشد.

عواملی وجود دارد که پیش ‌بینی آن‌ها تقریباً غیر ممکن است، مانند افزایش قیمت حامل‌ های سوخت یا افزایش قیمت مواد غذایی.
یک شرکت باید توانایی سازگاری با این تغییرات را داشته باشد چون نظارت بر حاشیه سود مهم است.


نکته: اگر حاشیه سود در حال کاهش است، ممکن است وقت آن رسیده باشد که نرخ ‌ها را مجدداً باید ارزیابی کرد.

درصد رشد درآمد
یکی از روش‌های افزایش جریان‌ نقدی افزایش فروش به نظر می‌ رسد که در واقع افزایش فروش ‌ها برخی اوقات موجب دشواری مشکلات مربوط به جریان‌ نقدی می ‌شود.

فروش نیازمند پول است و برای تولید محصول و نگهداری آن در انبار باید به بازاریاب برای فروش محصول پول پرداخت کرد.


 برای کسب ‌و کار خدمات محور، افزایش فروش به معنی افزایش ساعات لازم برای تکمیل کار جدید است.

نکته: هیچ تضمینی وجود ندارد که مشتری پول را به ‌موقع پرداخت کند.


پس باید در بانک پول کافی برای پوشش هزینه ‌های نیروی کار و هزینه‌های عملیاتی داشت.


اگر در حال حاضر منابع کمی در اختیار است، افزایش فروش در واقع می ‌تواند جریان‌ نقدی را به‌ شدت کاهش دهد.

درصد بهای کالاهای فروخته‌ شده
بهای تمام ‌شده کالاهای فروخته‌ شده یا همان بهای تمام ‌شده خدمات در اصل تمام بهایی است که به‌ طور مستقیم با تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت مرتبط است.

کاهش بهای تمام ‌شده کالاهای فروخته‌ شده به ‌طور مستقیم سطوح پایین را تحت تأثیر قرار می ‌دهد.


مراحل کاهش بهای تمام‌ شده کالاهای فروخته ‌شده می‌ تواند شامل خرید مواد به‌ صورت انبوه، مذاکره با تأمین ‌کنندگان و کاهش تلفات باشد.

نکته: از تمام هفت عامل تاثیرگذار بر جریان‌ نقدی، بهای تمام ‌شده کالاهای فروخته‌ شده بیشترین تأثیر را دارد.

حتی اگر بتوان فقط یک درصد بهای تمام‌ شده را کاهش داد، تغییر قابل ‌توجهی در سطوح پایین به وجود خواهد آمد.

درصد سربار
سربارها هزینه ‌هایی هستند که هر ماه رخ می‌ دهند و شامل اجاره، خدمات اینترنت، روشنایی، برق و حتی حقوق و دستمزد می ‌باشند.

حتی اگر این هزینه ‌ها به ‌صورت ماهیانه پرداخت شوند، به این معنا نیست که آن ‌ها هر ماه یکسان هستند.


یک‌ فصل تابستان گرم و یا زمستان سرد می‌ تواند به‌ سرعت صورتحساب برق را افزایش دهد و از طرفی دیگر یک ماه موفقیت‌ آمیز برای گروه فروش به معنی پرداخت ‌های کمیسیون بیشتر در آن ماه است.

برای حفظ درصد سربار تحت کنترل که جریان‌ نقدی را بهبود می‌ بخشد، باید بودجه را پیگیری کرد.


نظارت بر بودجه واقعی در مقابل بودجه پیش‌ بینی‌ شده برای سربار، درصد سربارها را پایدار نگه می ‌دارد و موجب می ‌شود بتوان در آینده بودجه ‌ریزی عملیاتی بهتری داشت.

جریان‌ نقدی برای هر شرکتی متفاوت است اما همواره یک حقیقت جهانی در این رابطه پایدار است.

نکته: چیزی که قابل‌ سنجش نیست، قابل مدیریت هم نیست.

بهبود مدیریت جریان نقدی، عامل نهفته و کلید اصلی شکوفایی کسب ‌و کار است و در واقع این چیزی است که منجر به تصمیم ‌گیری درست و جذب مشتریان مناسب می ‌شود.